vrijdag 30 januari 2009

Banken VS lenen minder uit ondanks staatssteun

In de laatste maanden hebben grote Amerikaanse banken in totaal 148 miljard dollar staatssteun ontvangen, ze lenen echter minder uit.

Volgens een onderzoek van The Wall Street Journal lenen Amerikaanse banken steeds minder geld uit. In het vierde kwartaal stond er bij de grootste banken 46 miljard dollar, ofwel 1,4 procent, minder kapitaal uit bij consumenten en bedrijven.

“Van de 13 grootste profiteurs van het reddingsplan voor de financiĆ«le sector, hadden in het vierde kwartaal van 2008 liefst 10 minder leningen uitstaan dan in het derde kwartaal.”

De 13 grootste banken van Amerika kregen in het najaar 148 miljard dollar staatssteun. Het was de hoop van de overheid dat banken dankzij de kapitaalinjecties weer vertrouwen kregen in elkaar, en consumenten en bedrijven van meer krediet zouden gaan voorzien. Dit teneinde de economie weer op gang te brengen.

Lening Laco stuit op verzet

De politiek in Rucphen lijkt niet van plan zomaar zes ton opzij te leggen om het Laco, exploitant van De Vijfsprong in Rucphen, mogelijk te maken een fitnesscentrum bij het complex te bouwen.

Met dat voorstel van het college werd deze week in de commissie Maatschappelijke Aangelegenheden de vloer aangeveegd. Het college wil Laco tegemoetkomen omdat nu eenmaal in de privatiseringsonderhandelingen over De Vijfsprong is afgesproken dat het sociaal en maatschappelijk rendement van het sportcomplex verhoogd moet worden. Van een fitnesscentrum was al sprake bij die onderhandelingen. Het college wil het geld lenen tegen een rente van 4,95 procent. De kapitaallasten van bijna 57.000 euro trekt de gemeente dan ieder jaar af van de exploitatiebijdrage die ze Laco geeft. Als er gefitnesst kan worden, levert de gemeente dat nog eens een korting van 12.500 euro per jaar op. "Laco is toch gewoon een ondernemer. Alle ondernemers zouden wel een lening met zo'n rente bij de gemeente willen afsluiten. Het ruikt naar concurrentievervalsing", was de politieke mening. Volgens wethouder Piet van den Kieboom kan Laco niet naar de bank voor geld, omdat de exploitant geen eigenaar van de gebouwen is. "Er zijn vast nog wel meer ondernemers die niet bij een bank terechtkunnen", was de repliek.

Bovendien is er in Rucphen wel behoefte aan nog een fitnessruimte? Ten tijde van de onderhandelingen misschien wel, maar inmiddels zijn er al verschillende fitnesscentra, aldus de politiek.

"En als de huur met Laco wordt opgezegd, zit de gemeente met een onrendabele fitnessruimte", was de vrees. Van de Kieboom gaat volgende week in overleg met Laco. Voor de raadsvergadering van 12 februari krijgen de raadsleden te horen wat dat gesprek heeft opgeleverd.

Volvo Cars wil 475 miljoen euro lenen van Europese Investeringsbank

De Zweedse autobouwer Volvo Cars, eigendom van Ford, heeft een lening van 5 miljard Zweedse kroon (ongeveer 475 miljoen euro) gevraagd aan de Europese Investeringsbank (EIB). Dat maakt de Zweedse regering donderdag bekend.

Met het geleende bedrag wil Volvo projecten financieren voor de bouw van milieuvriendelijker wagens en de modernisering van zijn productie-apparaat.

De Zweedse regering heeft het schuldagentschap belast met de onderhandelingen over een staatsgarantie voor de lening. Die garantie maakt deel uit van een Zweeds steunplan voor de auto-industrie ter waarde van 2,7 miljard euro.

Behalve Volvo zou ook de Zweedse concurrent Saab aansturen op steun, maar de regering heeft aan het moederconcern General Motors gevraagd een meer geloofwaardig plan voor te stellen. Verwacht wordt dat de lening voor Volvo Cars in maart 2009 kan worden afgerond.


Volvo Gent
Bij Volvo Cars in Gent werd woensdag op een ondernemingsraad bekendgemaakt dat er tot de zomervakantie nog 27 dagen van economische werkloosheid komen voor alle 3.600 arbeiders. In januari waren er al vijf dagen economische werkloosheid geweest.

De huidige lijn van de S60 wordt in maart stopgezet en het volgende model komt er pas in de loop van 2010, maar volgens een vakbondsafgevaardigde zou er al na
de zomervakantie van 2009 begonnen kunnen worden met de voorbereiding en het draaien van een proefserie. Bovendien blijven plannen bestaan om nieuwe modellen naar Gent te brengen, maar of en wanneer die er zouden komen, is nog niet duidelijk.